My research
The Power of Theater: Actors and Spectators in Ancient Rome, Peter Lang 2018
The Second Birth of Theatre: Performances of Anglo-Saxon Monks, Peter Lang 2017
On the Origins of Theatre, Peter Lang 2016
Źródła teatru (Złota Seria Uniwersytetu Wrocławskiego),Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2013); www.zrodlateatru.pl
Teatr bez teatru. Performanse w Anglii Wschodniej u schyłku średniowiecza, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
Drugie narodziny teatru. Performanse mnichów anglosaskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2010 (recenzje: Patryk Kencki, O drugich narodzinach teatru, „Teatr” 6, 2011, s. 78-79).
We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie , Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005 (Nagroda im. Wojciecha Bogusławskiego przyznana przez Klub Krytyki Teatralnej, Polską Sekcję Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych (AICT/IACT); nominacja do nagrody „Pióro Fredry” – Książka Roku 2005; nominacja do nagrody im. Jana Długosza; „Najciekawsza książka o teatrze w sezonie 2005/2006” w ankiecie miesięcznika „Teatr” [Kopciński, Miłkowski]); recenzje: R. Pawłowski, Wszyscy żyjemy w cieniu rzymskiego Koloseum, „Gazeta Wyborcza”, 5 lipca 2005, s. 11; J. Opalski, Czytajcie Kocura!, „Dziennik Polski”, 26 lipca 2005; H. Baltyn, Czytelnik we władzy Kocura, „Nowe Książki” 11, 2005; Eva Stehlíková, Další polská kniha o antickém divadle, „Divadlo”, „Litterae antiquae: graecolatina”, 19 września 2005).
Teatr antycznej Grecji , Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001 (nagrody: Nagroda Indywidualna MENiS, Dolnośląski Brylant Roku 2001; recenzje: Eva Stehlíková, Polská kniha o řeckém divadle, „Divadelní revue” 2002, č. 3, s. 59-60; Paweł Goźliński, Zawracając Arystotelesa, „Dialog” 5-6, 2002, s. 188-193; Krzysztof Bielawski, Bibliograficzna mapa antycznego teatru, „Didaskalia” 49-50, 2002; K. Stebnicka, Wizyta w greckim teatrze, „Mówią Wieki” 510, 2002; R.R. Chodkowski, [w:] „Roczniki Humanistyczne” 50.3, 2002, s. 113-127; Marta Steiner, Praktykowanie teatru w greckiej kulturze uczestnictwa „Kultura i Społeczeństwo” 4, 2005, s. 228-234).
Jak żyć? 300 sposobów na życie, praca zbiorowa, wspólnie ze Stefanem Bednarkiem i Jerzym Jastrzębskim (ok. 20 arkuszy autorskich – materiały dot. wzorców życia w antyku), PWN, Warszawa 1999.
- Teatr w Kaunos, czyli starożytna obrotówka, „Teatr” 2, 2007, s. 71-73.
- Strategie interpretacyjne w teatrze elżbietańskim [w:], Sztuka interpretacji, pod red. Bronisława Czajkowskiego, Atla 2, Wrocław 2006, s. 221-233.
- Widz jako autor. Strategie interpretacyjne w teatrze elżbietańskim, „Dialog” 7, 2006, s. 80-91.
- Aktor w teatrze chrześcijańskim. Wyznania św. Augusta [w:], Ks. Helmut Jan Sobeczko, Zbigniew Solski (red.), Liturgia w świecie widowisk (Opolska Biblioteka Teologiczna, 82), Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005, s. 283-290.
- Nowe studia nad maską, „Dialog” 7-8, 2005, s. 107-113.
- Smutek Meksyku, „Dialog” 4, 2005, s. 181-184.
- Mythos de dran: H ellenike kleronomia sto poloniko theatro (po grecku), „Education and Theatre Journal” 5, Athens 2005, s. 20-26.
- Potęga pieśni w antycznym Rzymie czyli Fescennini uersus, [w:]Adolf Juzwenko, Jan Miodek (red.), Między teatrem a literaturą. Księga ofiarowana Profesorowi Januszowi Deglerowi w 65. rocznicę urodzin, Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum, Wrocław 2004, s. 93-96.
- Rekonstrukcje teatru antycznego, [w:] Joanna Krakowska (red.), Teatr. Rekonstrukcje, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2004, s. 7-49.
- Lamentacje, „Dialog” 2-3, 2004, s. 212-219.
- Przeżycie jedności w teatrze: Synostwo Mistrza Eckharta, [w:] Marek Lis, Zbigniew Solski (red.), Ikony Niewidzialnego (Opolska Biblioteka Teologiczna, 63), Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2003, s. 161-174 (23 współautorów).
- Teatr w czasach potragicznych, „Dialog” 9, wrzesień 2003, s. 66-75
- Media: władza pierwsza czy czwarta?, „Odra” 7-8 (500), lipiec-sierpień 2003, s. 3-10
- Idioci w krainie hiperrzeczywistej, „kropla – magazyn ekologiczny” 1/02, lato 2002, s. 33
- Rzym jako teatr, „Dialog” 5-6, 2002, s. 177-187.
- Grotowski jako dzieło sztuki, „Pamiętnik Teatralny”, zeszyt 1-2 (nr 197-198), Warszawa 2001, s. 122-137.
- Laboratorium Dionizosa. Jak Grotowski wynalazł teatr antyczny (cz. 2), „Pamiętnik Teatralny”, zeszyt 1-2 (nr 197-198), Warszawa 2001, s. 79-121.
- Laboratorium Dionizosa. Jak Grotowski wynalazł teatr antyczny (cz. 1), „Pamiętnik Teatralny”, zeszyt 1-4, Warszawa 2000, s. 117-161.
- Co po Grotowskim?, [w:] S. Bednarek, K. Łukasiewicz (red.), Wiedza o kulturze polskiej u progu XXI wieku (Materiały konferencji przedkongresowej, Wrocław, 8-10 czerwca 2000), Wrocław 2000, s. 321-332.
- Misteria i inicjacje w dobie Internetu, „Maszkaron” (Kraków 2000), listopad-grudzień 2000, s. 12.
- Misteria i inicjacje w antycznym Rzymie, „Maszkaron” (Kraków 2000), wrzesień-październik 2000, s. 12.
- Misteria i inicjacje w antycznej Grecji, „Maszkaron” (Magazyn Kraków 2000), styczeń-luty-marzec 2000, s. 12.
- Polityczna maska Dionizosa, „Dialog” 1 (518), styczeń 2000, s. 141-154.
- Inscenizowanie antyku, „Meander” 2, 1999, s. 175-186.
- Muzyka w antycznym teatrze greckim, „Meander” 3, 1999, s. 233-255.
- «Poetyka» Arystotelesa i «Towards a Poor Theatre» Grotowskiego, [w:] Koniec teatru alternatywnego. Materiały pokonferencyjne, red. D. Kalinowski, Stowarzyszenie Literackie im. A. Mickiewicza, Słupsk 1998, s. 37-93 (9 współautorów).
- Traktat o reżyserze, „Notatnik Teatralny” 16-17, 1998, s. 199-223.
- Czarna Afrodyta, „Notatnik Teatralny” 14, 1997, s. 127-133.
- Foucalt, czyli inaczej, „Odra” 10, 1996, s. 34-37.
- Mieszkańcy świata niemożliwego, „Notatnik Teatralny” 12-13, 1996, s. 44-56.
- Butoh czyli teatr tańca [w:] program do spektaklu Głowa ptaka Daisuke Yoshimotsu, Teatr ósmego Dnia 1995; program do występów Mina Tanaki, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego 1996.
- Faust w końcu wieku dwudziestego, „Notatnik Teatralny” 7, 1993-4, s. 94-100.
- Esej o krytyku, „Notatnik Teatralny” 3, 1992, s. 99-113.
- Esej o aktorze, „Notatnik Teatralny” 1, 1991, s. 19-22.
- Igrzyska tekstów, „Dialog” 5-6, 2006, s. 245-249.
- Sztuka antycznego spektaklu, „Teatr” 10, Warszawa 2001, s. 70-71.
- Dionizos ciągle tańczy, „Teatr” 1, 2007, s. 22-24.
- O uciekaniu z teatru, „Teatr” 11, 2006, s. 14-15.
- Bębniarze Suraseny, „Teatr” 9, 2006, s. 50-51.
- Balladyna” w gminie Wrocław, skosem, „Teatr” 9, 2006, s.30-31.
- Garnitur Petera Brooka czyli „Le costume” we Wrocławiu, „Teatr” 7-8, 2002, s. 80-82
- Polski Brook, „Teatr” 7-8, Warszawa 2001, s. 99-102.
PROGRAMY DO PRZEDSTAWIEŃ
- Teksty do programu Ptaków Arystofanesa w reż. M. Kocura, premiera 16.11.2002 w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
- Miłości do teatru cesarza zwanego Bucikiem, [w:] program do Kaliguli Camusa, reż. R. Czechowski, Teatr Bogusławskiego, Kalisz 2002
- Życie seksualne Romea i Julii, [w:] program do Romea i Julii Szekspira, reż. J. Wernio, Teatr Gombrowicza, Gdynia 2002.
- Antygona Sofoklesa, [w:] program do Antygony Sofoklesa, reż. M. Kocur, Teatr Gombrowicza, Gdynia 1999
ESEJE